produkt,  strategia

Kim są interesariusze produktu?

Projektując nowy produkt w zgodzie z zasadami UX bardzo łatwo jest skupić uwagę na użytkownikach produktu, zapominając przy tym o całym świecie. Tylko… czy to jedyne osoby, które należy wziąć pod uwagę pracując nad projektem? Absolutnie nie! Są jeszcze inni ludzie, o których interesy musimy zadbać.

UX w trosce o cele biznesowe

UX wyrósł w naszej świadomości jako nurt troski o użytkowników, do tej pory zapomnianych, pomijanych przy projektowaniu funkcjonalności czy interfejsu. Niestety, tak bardzo zapędziliśmy się w dbaniu o dobro tej grupy, że zapominamy o innych, nie mniej ważnych. To, że troszczymy się o użytkowników wcale nie oznacza, że nasz produkt zawiesza się w próżni pomiędzy nimi, a zespołym projektowym.

Poza spełnianiem potrzeb użytkowników, produkt musi realizować cele biznesowe, którymi zwykle są zarabianie lub oszczędzanie pieniędzy. Proces ten wiąże się z pracą licznych grup, które chcą mieć wpływ na powstający produkt.

Kto jest kim?

W czyim interesie jest więc produkt, nad którym pracujemy? Kogo uwzględnić w tworzeniu strategii i jej realizacji? Aby uniknąć nieporozumień i konfliktów po zakończeniu projektu warto zidentyfikować wszystkie zainteresowane grupy już na początku prac. Jak to zrobić? Odpowiadając na listę pytań o poszczególne obszary produktu:

  1. Kto wpływa na to, czym jest projekt?
  2. Kto finansuje projekt, development i marketing?
  3. Kto tworzy treści, funkcjonalności?
  4. Kto zarządza produktem?
  5. Kto używa dane, zmienia je i raportuje?
  6. Kto zapewnia lub będzie zapewniał support użytkownikom produktu?
  7. Kto wypromuje i sprzeda gotowy produkt?
  8. Kto dostarczy gotowy produkt klientom?

Tylko te pytania identyfikują co najmniej 8 dodatkowych grup interesariuszy. Sporo prawda? Z pewnością jednak projekt, nad którym pracujesz ma ich znacznie więcej, wszystko bowiem zależy od jego specyfiki.

Interesariusze to też ludzie!

Skupiając uwagę na użytkownikach bardzo łatwo przegapić inne grupy, o które powinniśmy zadbać. Pamiętajmy, że i za nimi kryją się się ludzie, którzy chcą wykonać swoją pracę najlepiej jak potrafią. Jeśli już na samym początku projektu zignorujemy ich potrzeby, możemy być pewni, że upomną się o nie w najmniej spodziewanym momencie, próbując wywrócić nasz produkt do góry nogami. I będą mieli do tego prawo, prawda?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *