content design,  produkt

Co wpływa na odbiór treści?

Treści są jednym z ważniejszych elementów produktu, a ich projektowanie wymaga oddzielnej strategii, o czym więcej napiszę już niedługo. Zanim jednak przyjrzymy się procesowi tworzenia treści, poświęćmy chwilę na czynniki, które wpływają na sposób, w jaki użytkownik się z nimi zapoznaje i je przetwarza. Dlaczego? Nawet najlepiej zaprojektowany content może okazać się niestosowny i nieużyteczny, jeśli nie będzie dostosowany do okoliczności, w jakich użytkownik się z nim styka. Analiza okoliczności powinnna zatem poprzedzić tworzenie strategii dotyczącej treści.

Czynniki fizyczne

Pierwsza grupa czynników, to czynniki fizyczne. Z jakiego urządzenia korzysta użytkownik? Czy jest to urządzenie mobilne? Czy użytkownik trzyma je w jednej czy dwóch rękach? Jest prawo- czy leworęczny? Gdzie znajduje się użytkownik? Czy w trakcie korzystania np. z aplikacji, jest wciąż w tym samym miejscu, czy robi coś jeszcze?

Załóżmy, że naszym produktem jest aplikacja pokazująca rzeczywiste godziny przyjazdów autobusów miejskich. Czego dowiemy się z analizy okoliczności korzystania z aplikacji? Że użytkownik w trakcie używania aplikacji korzysta najpewniej z urządzenia mobilnego. Podczas sprawdzania informacji może być w pomieszczeniu, ale też na zewnątrz- na przystanku lub w drodze na niego.

Otoczenie

Czego jeszcze możemy się dowiedzieć, by odpowiednio zaprezentować treści w aplikacji? Druga część czynników to wpływ otoczenia. Gdzie dokładnie znajduje się użytkownik? Jak wygląda otoczenie? Czy jest tam jasno? Czy jest głośno, czy cicho? Czy zapoznając się z treściami użytkownik przemieszcza się?

Wróćmy do naszego przykładu. Użytkownik aplikacji może korzystać z niej o każdej porze dnia, w zróżnicowanych warunkach oświetleniowych, różnym natężeniu hałasu, w warunkach domowych lub miejskich. Może sprawdzać odjazd autobusu w wietrzny, deszczowy dzień, mroźny wieczór, upalne południe. Wiemy więc, że będzie chciał sprawdzić godzinę odjazdu autobusu bardzo szybko, by nie narażać się na niekorzystne warunki pogodowe. To jednak tylko jeden ze scenariuszy, analizując otoczenie możemy dowiedzieć się znacznie więcej.

Osobiste preferencje

Przejdźmy do kolejnej grupy czynników, dotyczących preferencji użytkownika. Z jakiego dokładnie urządzenia korzysta? Dlaczego? W jaki sposób przegląda treści? Jaki rodzaj treści lubi użytkownik? Woli filmy, tekst, a może grafiki, zdjęcia lub audio? Czy ma jakieś niepełnosprawności?

Bardzo często preferencje są wspólne dla konkretnej grupy wiekowej, zwłaszcza jeśli chodzi o ulubiony rodzaj treści. Znając użytkownika produktu możemy dzięki takiej wiedzy w prosty sposób wyposażyć produkt w pożądaną formę przekazu informacji.

Emocje

Kiedy poznamy ogólne preferencje użytkownika możemy przejść do bardziej szczegółowych czynników, które wpływają na odbiór treści- emocji. Jak czuje się użytkownik? Jakie towarzyszą mu emocje? Czy jest zestresowany? Co motywuje go do korzystania z aplikacji? Czego od niej chce? Bez czego nie wyobraża sobie życia?

Użytkownik naszej aplikacji może być więc zestresowany, ponieważ jest spóźniony i nie wie, czy zdąży na autobus. Może być znudzony czekaniem na transport, który utknął w korku. Wachlarz emocji i motywacji w tym przypadku jest bardzo duży, dzięki ich nazwaniu będziemy mogli lepiej zaprezentować treści. Może warto wybrać kolory, które uspokoją zestresowanego użytkownika? Może usunąć irytujące dźwięki, które mogłyby tylko zaostrzyć zły nastrój?

Umiejętności poznawcze

Ostatnia grupa czynników to umiejętności poznawcze użytkownika. Jakie ma zdolności do nauki? Jak szybko się uczy? Jakie ma umiejętności techniczne? Czy korzystanie z produktu wymaga od niego wiedzy lub umiejętności?

To bardzo ważne czynniki, które koniecznie należy uwzględnić przy projektowaniu treści. Inaczej zaprezentujemy informacje dla nastolatków, inaczej dla seniorów. To skrajny przykład, wiem, ale dosadnie pokazuje wagę umiejętności poznawczych. Nie możemy utrudnić korzystania z produktu, nie możemy ukryć treści tak, że użytkownik nie będzie mógł ich znaleźć.

Na zakończenie

To pięć podstawowych i najważniejszych grup czynników wpływających na odbiór treści przez użytkowników. Myślę, że warto je uwzględnić przy projektowaniu treści. Dlaczego? To pierwszy krok do poznania problemów i potrzeb użytkowników- tych prawdziwych, niewypowiedzianych, niezbędnych do stworzenia wartościowych, użytecznych produktów.

One Comment

  • Przemek

    Taki przykład mi się przypomniał, co do preferencji osobistych.

    Załóżmy, że ktoś wyszukuje „Jak zawiązać krawat”
    – Google w jak najkrótszym czasie pokaże mu krótki artykuł z obrazkiem i wszystko stanie się jasne.
    – YouTube 10 minutowy filmik z wieloma żartami i historią powstania krawata.

    Zwróćmy uwagę, że to ta sama firma, tylko inaczej targetowana  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *