produkt

Czym jest UX?

Strony internetowe i aplikacje są dziś na wyciągnięcie ręki niemal każdego. Organizujemy dzień, pracujemy, ćwiczymy, uczymy się, komunikujemy, relaksujemy, a nawet medytujemy w towarzystwie wyspecjalizowanego do tego produktu. Każdego dnia korzystamy z kilku, a nawet kilkunastu aplikacji, odwiedzamy niezliczone ilości stron. Już nie przyjmujemy wszystkiego z wdzięcznością. Krytykujemy funkcjonalność, narzekamy na nieestetyczną formę, denerwujemy się, gdy nie możemy znaleźć ważnej dla nas informacji, wyłączamy, gdy musimy czekać zbyt długo. Wraz ze wzrostem popularności i dostępności produktów cyfrowych, wzrosła także nasza świadomość, świadomość użytkowników.

Zaczęło się od…

Skoro programowanie przestało być wiedzą tajemną, dostępną tylko dla nielicznych, czy produkty cyfrowe nie mogłyby być bardziej przyjazne? Czy nie skończyła się już era, w której za sprawą magicznych sztuczek kod zamienia się w aplikację, która wystarczy, że działa?

Użytkownicy produktów nie są jednolitą grupą. Tak naprawdę może ich dzielić niemal wszystko- wiek, płeć, wykształcenie, znajomość technologii, umiejętności motoryczne, zdolność do widzenia barw, ogólny stan zdrowia. W końcu może ich dzielić posiadana technologia- prędkość łącza internetowego, urządzenie, z którego korzystają, czy nawet przeglądarka. 

W idealnym świecie żadna z tych różnic nie powinna powodować, że użytkownik zostaje pozbawiony możliwości korzystania z produktu. W realnym świecie zadaniem osób odpowiedzialnych za powstawanie produktu jest ograniczenie takich wykluczeń. 

Czym jest UX?

Tak właśnie zmierzamy do określenia nurtu, który zapoczątkował troskę o użytkownika- User Experience Design (w skrócie UXD, znacznie częściej UX). User experience, czyli doświadczenie użytkownika to całość wrażeń, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu.

Zadaniem projektanta zorientowanego na użytkownika jest zatem stworzenie produktu, który będzie użyteczny, funkcjonalny i wartościowy. 

Projektowanie doświadczeń użytkownika jest pojęciem niezwykle szerokim, obejmującym liczne role, specjalizacje i działania, zmierzające jednak do wspólnego celu:

zwiększenia szeroko pojętej wygody i satysfakcji użytkownika

Steve Krug

Dzięki temu wymagania i oczekiwania użytkowników są analizowane i uwzględniane na każdym etapie cyklu życia produktu, od samego początku. 

Krok po kroku

Co zatem wchodzi w skład projektu produktu, który odpowiada na potrzeby użytkowników? Możemy wyróżnić 5 elementów, porządkując je od najbardziej abstrakcyjnych, do najbardziej konkretnych: strategię, zakres, strukturę, szkielet i oprawę. 

Elementy projektu UX

Strategia produktu to pierwszy poziom tworzenia, odbywający się w najmniej pewnym środowisku. Celem projektanta na tym etapie jest zidentyfikowanie, uporządkowanie i priorytetyzacja wymagań dwóch, zdawałoby się wykluczających grup: użytkowników i interesariuszy. Strategia składa się zatem zarówno z potrzeb użytkowników, jak i z celów biznesowych.

Kolejny poziom to zakres, powstały na podstawie strategii. Jest niczym innym, jak zbiorem wymagań i specyfikacją produktu. Zmierzając od ogółu do szczegółu, następnym elementem jest struktura produktu, czyli architektura informacji. Dopiero w kolejnych na końcu wyróżniamy szkielet- układ i nawigację produktu, by zakończyć na wizualnym projekcie interfejsu użytkownika.  

Projektowanie zorientowane na użytkownika nie jest więc tworzeniem makiet, czy spektakularnych prototypów, a rozbudowaną strukturą złożoną z wielu elementów, także analitycznych. Kolejność elementów to także kolejność wyników prac poszczególnych etapów w procesie twórczym.

Na zakończenie

Im popularniejszy staje się UX, tym więcej jest różnic w jego postrzeganiu. Nie bez znaczenia jest zapewne to, że jest pojęciem szerokim, skupiającym wiele specjalizacji o różnym zakresie działania. Trudne jest więc postawienie wyraźnej granicy między tym, co UXem jest, a tym, co wchodzi w skład innej dyscypliny.  Mnogość definicji, nazewnictwa stanowisk, czy konflikty między zwolennikami rozbieżnych koncepcji nie powinny jednak przysłonić tego, co najważniejsze:

tutaj nie chodzi o etykietki, jakie sobie przylepiamy, ale o nastawienie i umiejętności.

Steve Krug

Zainteresował Cię mój blog?
Chcesz otrzymać powiadomienie o następnej publikacji?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *